Belgische jongeren kunnen niet meer klussen (maar willen het wél graag leren)

Gamma en de Plantrekkers organiseren vanaf 22 april DIY workshops in Vlaanderen en Brussel

Lier

In opdracht van Gamma voerde Ivox begin februari 2017 een onderzoek uit naar het klusgedrag van (vooral jonge) Belgen. Daaruit blijkt dat het DIY-gehalte van de jongeren bijzonder laag is. Meer dan 50% van de Belgische jongeren klust nooit. De  gemiddelde Belgische doe-het-zelver is vaak minstens 35 jaar oud. De meerderheid van de jonge Belgen wil – al dan niet geïnspireerd door Youtube -  wel klussen, maar weet gewoon niet hoe!

Daarom organiseert de doe-het-zelf keten Gamma vanaf 22 april, in Vlaanderen en Brussel, workshops in samenwerking met de Plantrekkers. Je leert hier meubels maken, betegelen, verven etc. en dit onder de deskundige begeleiding van DIY professionals. Vanaf 22 april kan je de handen uit de mouwen steken in Anderlecht, Lier, Londerzeel, Genk, Gent, Turnhout, Overijse, Roeselare en Aalst.

Waar en wanneer?

GAMMA Lier, Antwerpsesteenweg 340:               22 april      09:00 - 12:30 / 13:30 - 17:00
                                                                                          6 mei      09:00 - 13:00 / 14:00 - 18:00

GAMMA Londerzeel, Molenstraat 7/2:                 22 april      09:00 - 12:30 / 13:30 - 17:00
                                                                                          6 mei      09:00 - 12:30 /  14:00 - 17:00

GAMMA Genk, Hasseltweg 196:                             22 april      09:00 - 12:30 / 14:00 - 17:00

GAMMA Gent, Maïsstraat 62:                                  22 april      09:00 - 13:00 / 14:00 - 18:00
                                                                                            6 mei     09:00 - 12:30 / 13:30 - 17:00

GAMMA Turnhout, Steenweg op Gierle 245:       22 april      09:00 - 13:00 / 14:00 - 17:00
                                                                                            6 mei     09:00 - 12:30 / 13:30 - 17:00

GAMMA Overijse, Brusselsesteenweg 291:         29 april       09:00 - 12:30 / 13:30 - 17:00
                                                                                       20 mei        09:00 - 13:00 / 14:00 - 17:00

GAMMA Roeselare, Brugsesteenweg 385:          29 april         09:00 - 12:30 / 14:00 - 17:00
                                                                                       20 mei         09:00 - 13:00 / 14:00 - 18:00

GAMMA Aalst, Geraardsbergsestraat 122:            29 april       09:00 - 13:00 / 14:00 - 18:00
                                                                                       20 mei         09:00 - 12:30 / 13:30 - 17:00

GAMMA Anderlecht, Korte Hertstraat 53:           22 april        09:00 - 13:00 / 14:00 - 18:00
                                                                                        20 mei        09:00 - 12:30 / 14:00 - 17:00

Onhandige Harry’s en populaire papa’s
De Gamma-enquête over klusgedrag toont aan dat Belgen zichzelf niet meteen “handige Harry’s” vinden. Maar liefst 1 op 4 van de ondervraagden zegt “2 linkerhanden te hebben”. Maar de goeie kluswil is er wel want zo’n 66% wil graag leren klussen. Ondertussen zijn vooral de papa’s een populaire hulpbron, 32% van de ondervraagden vraagt aan hen advies. En als papa geen raad weet, is er Google (31%).

Het plaatsen van keukens en bepleisteren  zijn taken die het liefst toevertrouwd worden aan een expert. Maar bij het monteren van meubilair en aansluiten van kranen worden de touwtjes het vaakst in eigen handen genomen, vooral door mannen. Zij voeren het liefst alles zelf uit.

Leer je plan trekken met Gamma en de Plantrekkers
Voor de praktische organisatie van de workshops ging Gamma een samenwerking aan met de Plantrekkers. Deze dynamische DIY start-up kende een vliegende start in Wallonië en breidt nu verder uit.

Tijdens de klusworkshops krijg je een klein stukje theoretische basisopleiding en een groot deel praktische oefeningen. Je wil weten hoe je dat ene schilderijtje dat staat te bestoffen, vastmaakt aan de muur? Of je wil eindelijk die antieke, houten stoel nieuw leven inblazen? Voor deze en andere klusvragen kan je terecht bij de DIY experts van de Plantrekkers.

Praktisch

Vanaf 22 april kan je terecht in Anderlecht, Roeselare, Gent, Aalst, Lier, Turnhout, Londerzeel, Overijse en Genk. Inschrijven kost 59 tot 69 euro en kan via deze link (maximaal 12 personen per activiteit).

Noot voor de pers

Wil u graag een workshop bijwonen? Laat ons iets weten via [email protected]

Website Gamma

Facebook De Plantrekkers

Website De Plantrekkers

Gamma

Eveline Rubbens

Tel.  +32 (0)3 202 53 77

Eveline Rubbens

De Plantrekkers

Lucie Thieule

Tel. +32 (0)2 609 56 66

Lucie Thieule

Nadia Naji

Tel. + 32 (0)2 210 02 52

Nadia Naji

Over De Plantrekkers

Deze start-up, met twee vrouwenlijke ondernemers aan het hoofd, heeft een duidelijke missie: klussen toegankelijker maken, zodat iedereen zijn plan kan trekken. Theorie en praktijk gaan hand in hand. Alle lessen worden door experts in het domein gegeven want kwaliteit is de norm.